Mitä on hyvä ottaa huomioon, kun suunnitellaan logo
Logon suunnittelu tulee eteen yrityksen perustamisvaiheessa, tai kun yritys haluaa uudistaa yrityskuvaa ja brändätä ilmeensä.
Kun yritys perustetaan, ensimmäisiä markkinointiviestinnän päätöksiä on päättää logosta. On hyvä antaa logosuunnittelu ammattilaiselle. Loppukädessä asiakas osallistuu brändäykseen. Hänen tehtäväkseen jää valita logo useista mainostoimiston esittämistä vaihtoehdoista. Ennen toimeksiannon jättämistä asiakkaan on hyvä sisäistää oma näkemyksensä ja välittää se suunnittelijalle.
Asiakkaan on hyvä pohtia mm:
- nimi, jolle graafista tunnusta lähdetään kehittämään
- perustietoa yrityksestä (toimiala, tuotteet, palvelut, markkinat, kilpailijat, ym.)
- kohderyhmät, asiakaskunta
- muut tärkeät sidosryhmät
- kuinka yritys tulee viestimään? (mainosvälineet, esitteet, ulko- ja liikennevälinemainonta, ilmoittelumainonta, TV, Internet, ym.)
- missä logoa tullaan käyttämään (lomakkeet, välineet, ympäristö ym.)
- toimintakulttuuri, tapa markkinoida
- tuotteiden ja palveluiden hinta- ja laatutaso, imago: nykyinen sekä mielikuva, johon tähdätään
- millaisia mielikuvia logon tulisi herättää
- säilytetäänkö jotain nykyisestä ilmeestä (asemoidaanko logo/graafinen ilme voimassa olevaan linjaan, vai luodaanko uutta puhdasta)
- onko muita asioita, joita tulisi sisällytettäväksi logon ”mielikuvatasoihin”
- värisyys (yrityksen tunnusvärit, toimialaan kuvaavat värit, mielikuvat, taustat, rajauksia, poissuljettavia, ym.)
- muita huomioon otettavia asioita, rajauksia
Graafiset ohjeistot
Mainostoimisto HL-Mark suunnittelee ja toteuttaa tilauksesta myös graafiset ohjeistot, sisältäen ohjeistukset logon, värien, typografian ja eri elementtien käytölle eri markkinointiviestinnän kohteissa, mm. lomakkeissa, esitteissä, painotuotteissa, mainonnassa, julkisivuissa, myymälämainonnassa, työkalumerkinnöissä, työvaatteissa, opasteissa, ajoneuvoissa, ym.