Kauppalehti kirjoittaa:
”Vuonna 2022 maailmassa on noin 2,2 miljardia nopeaa mobiilinettiliittymää – media-ala kasvaa huimaa vauhtia. Media muuttuu, mutta mihin suuntaan? Viihteen, median, teknologian ja televiestinnän rajat ovat yhä häilyvämmät ja superkilpailijat valtaavat alaa entisestään.” (Lähde: PwC:n katsaus). (linkki Kauppalehden juttuun 10.6.2018)
On totta, että päivittäisessä elämässämme olemme keskellä virtaavia viestejä. Tarkat määrittelyt alitajunnan sykkeessä voivat olla tarpeettomia. Maailma muuttuu. Vain viesteillä on merkitystä. Ja sillä, mitä ne meissä aiheuttavat.
On hyvä pysähtyä pohtimaan:
- Mikä on viestin sanoma?
- Kuka viestin on laatinut?
- Kenelle viesti on tarkoitettu?
- Mikä on viestin tavoite?
- Millä tavoin viesti on laadittu?
- Mitä väylää pitkin viesti kulkee?
- Onko viesti mennyt perille?
- Onko viesti aiheuttanut toimintaa?
- Kuinka paljon viestin tekeminen ja julkaisu on maksanut?
- Kuinka kauan viestin laatimiseen ja toteuttamiseen on kulunut aikaa?
- Kuinka usein viestiä on toistettu vistintävälineessä?
- Onko viestin välittämiseen käytetty useita väyliä?
- Mitä viestin tekemisen eteen on tehty?
Pohdinta auttaa viestinnän suunnittelijoita ja tekijöitä laatimaan tehokkaita viestejä
Voidaan varmistua, että viesti
- huomataan
- menee oikealle kohderyhmälle
- kiinnostaa
- menee perille oikeaan aikaa
- tavoittaa kohderyhmän oikean kanavan kautta
- aiheuttaa toivottua toimintaa
- tulee laadittua kustannustehokkaasti
Viestinnän suunnittelun pääkohdat:
- tavoitteet
- kohderyhmät
- mediat, keinot
- budjetti
- sanoma
- aikataulu
- seuranta