Käsikirjoitus

Käsikirjoittamisen vaiheet:

  1. Brief
  2. Idea
  3. Synopsis
  4. Treatment
  5. Aineistotyö
  6. Kohtausten luettelointi
  7. Käsikirjoittaminen

Brief

= Toimeksianto

  1. Tavoitteet
  2. Kohderyhmät
  3. Media / Keinot / Käyttötavat / Julkaisu
  4. Budjetti
  5. Sanoma
  6. Aikataulu
  7. Multimediaesityksen kesto
  8. Seuranta

Idea

Suunnittelu lähtee ideasta.

  • Kenelle esitys on tarkoitettu?
  • Mitä halutaan kertoa?
  • Millä tavoin asiat halutaan kertoa (tyyli)
  • Voiko idean toteuttaa käytettävissä olevalla budjetilla?

Synopsis

Synopsis on tiivistelmä kuvallisen tai kirjallisen teoksen sisällöstä.

Synopsis kuvailee lyhyesti teoksen sisältöä ja sen tuotantoa vastaamalla kysymyksiin miksi, mitä, kenelle ja miten.

Treatment

Treatment kertoo tarinan juonen ja koko tarinan tiivistetysti. Tarinaa ei ole jaettu kohtauksiin eikä se sisällä dialogeja tai selostusta.

Treatment kirjoitetaan preesensissä.

Aineistotyöt

Käsikirjoituksen mukaiset:

  • kuvaukset
  • kuva-aineistot
  • logot

Kuvausjärjestelyihin liittyvät työt ja materiaalit.

Käsikirjoittamiseen liittyvän aineiston hankkiminen.

Kohtaukset

Vaihtoehto treatmentille.

Kohtaukset esitetään luettelona, nimetään, numeroidaan ja merkitään INT. tai EXT. (INT: = sisällä. EXT. = ulkona).

Käsikirjoittaminen

Käsikirjoitus laaditaan synopsiksen pohjalta > lopullinen käsikirjoitus.

Hyvä, oikeaoppisesti tehty käsikirjoitus on tuotannon onnistumisen ehdoton edellytys.

Käsikirjoitus sisältää tarinan rungon ja toiminnan. Käsikirjoitus jaetaan kohtauksiksi.

Amerikkalaisen televisiosarja CSI:n käsikirjoituksen template.

Storyboard

= Kuvakäsikirjoitus

Millainen on hyvä käsikirjoitus?

  • Paperikoko A4 (tulostus vain yhdelle puolelle)
  • Käsikirjoitusarkin jokaiselle sivulle riittävät marginaalit (esim. 25 mm)
  • Käsikirjoituksen standardifontti on Courier 12 pistettä (ei muita fontteja).
  • Riviväli 2
  • Tasaus vasemmalle puolelle
  • Ei tavutusta
  • Käsikirjoituksia mitataan liuskalla: Yhdellä liuskalla on noin 1 200–2000 merkkiä “leipätekstiä”, välilyönnit mukaan lukien.

Kappaleet erotetaan toisistaan ensirivin sisennyksellä, n. 1 cm, (ei tyhjää riviä)
Otsikot erotetaan varsinaisesta tekstistä ja toisistaan tyhjällä rivillä
Älä numeroi kohtauksia. Se tehdään vasta ns. kuvauskäsikirjoitusvaiheessa tuotannon käynnistyessä
Luetteloa henkilöhahmoista ei tarvita käsikirjoituksessa. Lukija voi tutustua heihin kun he tulevat sisään tarinaan
Kirjoitusohjelmissa (Final Draft, Celtx yms.), ei tarvita englanninkielisiä elementtejä kuten CUT TO:, CONTINUED: tai (MORE).
Älä kirjoita käsikirjoitukseen kameraohjeita